Etiske Retningslinjer og Åpenhetspraksis

Etiske Retningslinjer og Åpenhetspraksis i Hamar Ortopediske 

1. Åpenhetsloven og Aktsomhetsvurderinger

Åpenhetsloven skal sikre virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og gi allmennheten rett til innsyn. Loven krever at virksomheter:
– Utfører aktsomhetsvurderinger
– Offentliggjør en redegjørelse for dette arbeidet
– Besvarer informasjonskrav fra publikum om hvordan eventuelle risikoer håndteres

En aktsomhetsvurdering innebærer å kartlegge, forebygge, håndtere og følge opp faktiske og potensielle negative konsekvenser i egen virksomhet og leverandørkjede.

Gjennom medlemskap i Ortopeditekniske Virksomheters Landsforbund (OVL), samarbeider Hamar Ortopediske om felles aktsomhetsvurderinger og tiltak overfor leverandører. Dette styrker bransjens påvirkningskraft og samordner innsatsen for etisk handel. Per i dag er det ikke avdekket kritiske forhold i våre leverandørkjeder.

2. Retningslinjer for Etisk Handel

Som del av OVL har vi utarbeidet felles retningslinjer for etisk handel. Disse danner grunnlaget for all samhandling med leverandører og samarbeidspartnere. Målet er å støtte leverandører i å forbedre sosiale og miljømessige forhold og sikre at produksjonen skjer i tråd med internasjonale standarder.

Vi stiller krav om at leverandører følger blant annet:
– ILOs kjernekonvensjoner og FNs menneskerettigheter
– Nasjonal arbeidsmiljølovgivning og lønnsbestemmelser
– Forbud mot barnearbeid, tvangsarbeid og diskriminering
– Krav om regulære ansettelser og anstendige lønns- og arbeidsvilkår
– Organisasjonsfrihet og rett til kollektive forhandlinger
– Antikorrupsjon og ansvarlig ressursforvaltning
– Miljøhensyn og dyrevelferd
– Sikkerhet og helse på arbeidsplassen

Vi krever også at leverandører har interne systemer som sikrer implementering av disse retningslinjene, og at underleverandører kun benyttes etter godkjenning.

3. Faglig og Yrkesetisk Forpliktelse

Det ortopediske faget er i et skjæringspunktet mellom medisin og håndverk. Vi tilpasser ortopediske hjelpemidler i tett samarbeid med bruker og helsepersonell. Vår praksis er forankret i Lov om Helsepersonell, og brukerne er beskyttet av Pasientrettighetsloven.

Vi forplikter oss til:
– Å sette pasientens behov først og opptre med respekt for integritet, likeverd og medbestemmelse
– Å arbeide kunnskapsbasert, kritisk og tverrfaglig
– Å dokumentere tiltak og yte helsehjelp i tråd med lovverk og bransjestandarder (OVL, NITO Ortopedi, NAV)
– Å ikke la økonomiske eller kommersielle hensyn overstyre faglige vurderinger
– Å holde oss faglig oppdatert og sikre høy kvalitet i alle ledd

Vi skal bidra til utvikling av faget, gi god informasjon om hjelpemidler og sørge for ansvarlig forvaltning av offentlige ressurser.

4. Personvern og Taushetsplikt

Vi behandler personopplysninger i samsvar med Helsepersonelloven og Pasientrettighetsloven. Dette innebærer:
– Taushetsplikt for alle ansatte og samarbeidspartnere
– Forsvarlig oppbevaring og tilgangsstyring
– Brukerens rett til innsyn i egen journal
– Etterlevelse av vår personvernerklæring

Avslutningsvis:
Etikk og åpenhet er ikke bare krav vi skal oppfylle – det er kjernen i hvordan vi forstår vårt samfunnsoppdrag. Vi jobber kontinuerlig for å forbedre vår praksis til beste for brukerne, samfunnet – både lokalt og globalt.